søndag 2. november 2014

Jobb

Hei, nå har jeg faktisk jobbet i 4 uker så det er vel egentlig på tide å blogge igjen.

Bedriften jeg jobber for heter San Giuliano. Arbeidstidene mine er 8-12 og fra 14-17. Har siesta i 2 timer hver dag, det er egentlig veldig uvandt.
Jeg trives veldig godt med å jobbe på en olivenolje fabrikk, nå har jeg vært mest med på tapping av olivenolje på glassflasker i mange forskjellige varianter. Vi tapper extra virgine olive oil som sendes til veldig mange land for eksempel til Taiwan, Canada, USA og Italia selvsagt. Forskjellige etiketter til de forskjellige land.

Det er ikke så veldig mange arbeidere på bedriften, men de har et bra arbeidsmiljø. Til nå så har jeg jobbet med: Giovanni, Ignatzio, Marco, Rafaele og en til som heter Giovanni. Føler meg rimelig velkommen der, de liker å kødde litt med hverandre når de jobber for det er ganske mye rutine arbeid.  Den største forskjellen jeg ser nå er at de bruker endel lengre tid på omstillinger av maskiner for å tappe i forskjellige størrelser enn det vi gjør i Norge. Tappingen av olivenolje synes jeg er spennende å være med på, jeg får lov til å stå for meg selv og passe på at det går som det skal og rette driftforstyrrelser. Det er også endel manuell pakking i esker der. Den ene maskinen har 29 fyllere mens den andre har 10.

Akkurat nå så er jeg med på oliven innhøsting og det synes jeg er veldig artig. Der er jeg med en som heter Alberto. Veldig koselig gjeng der vi noen ganger griller og koser oss i pausen og andre ganger så spiser vi bare det vi har med selv. Jeg har smakt litt forskjellig av de andre som jobber der, men husker ikke akkurat navnet på det jeg har smakt. Var faktisk med de ut på en bar etter jobb på fredag, det var godt å bli bedt med på noe sånt også.

Har hatt besøk av foreldrene mine også, De var her fra 15-22 oktober, det var veldig godt å få se de igjen. Har begynt å få litt hjemlengsel. Prøver å være endel ute så går dagene faktisk endel fortere, synes det er godt å være ute endel siden da får man brukt språket mer og får møte andre mennesker.

Språket: Prøver å lære meg mer, men jeg synes det er lettere å høre enn å snakke selv. Er endel ord som jeg forstår, men som jeg kanskje ikke klarer å uttale riktig. Virker som om det er 2 typer du snakker til, noen som ikke er villige til å forstå det du sier eller den som faktisk prøver å forstå det du sier.

Forrige helg så var jeg, Marte og Shiva i Cagliari en tur og handlet litt. Hadde det artig der med de. Vi tok buss begge veier, det tok litt tid men kan vel egentlig si at det var verdt det :)




Risting av oliventre


 Noen hjemmelagde kaker/kjeks



 Tømming av henger av oliven



 Cagliari


Cagliari


Cagliari


Blåsing i flaskene før tapping


Tappemaskin



1 kommentar: